Style Switcher

Layout options
  • Boxed Layout
  • Full Width Layout
Primary Color
بررسی اجمالی بررسی اجمالی جستجو جستجو برگشت برگشت
مجموعه: تحقیق و مقاله
تعداد زیر مجموعه ها: 16
فهرست فایل های این مجموعه
folder_doc.png تاریخچه و مکاتب تعداد زیر مجموعه ها: 10 تعداد فایل ها: 256

نظریه‌ها این امکان را برای ما مهیا می‌سازند تا چارچوبی برای درک، تبیین و پیش‌بینی پدیده‌هایی که اطراف ما می‌گذرند، در اختیار داشته باشیم. آن‌ها حاصل یافته‌های نظام‌مند وعلمی دانشمندانی هستند که حاصل یک عمر تجربیات و آزمایشات خود را برای ما مهیا ساخته‌اند. بدون نظریه‌ها، جهان اجزای تکه تکه و جدایی است که انسجامی در ذهن ما ندارد. نظریه‌ها بر اساس برخی ویژگی‌ها مثلا ایجاز، اعتبار، ارزش اکتشافی، کاربرد گسترده و مانند آن با یکدیگر تفاوت دارند. در این مجموعه به مقالاتی که در حوزه تاریخچه و مکاتب هستند پرداخته خواهد شد.

folder_doc.png روانشناسی شخصیت تعداد زیر مجموعه ها: 9 تعداد فایل ها: 196

روان‌شناسی شخصیت اندیشه‌ها،احساس‌ها و رفتار‌هایی را بررسی می‌کند که سبک منحصر به فرد تک تک انسان‌ها برای ارتباط با دنیا را تشکیل می‌دهند. آن‌ها به تفاوت‌های شخصی علاقه مند هستند و تلاش می‌کنند تا همهٔ فرایندهای روان‌شناختی را با یکدیگر ترکیب و ادغام کنند و از کل شخص، یک توضیح منسجم را ارائه دهند. شخصیت یعنی «مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود. به نظر می رسد گوردن آلپورت، بهترین تعریف در مورد شخصیت ارایه داده است. او اشاره می کند، شخصیت، سازمان بندی پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام های روانی - فیزیکی که رفتار و تفکر او را تعیین میکند. شما در این مجموعه انواع مقالات حوزه های شخصیت و زیر مجموعه های آن را در اختیار خواهید داشت.

folder_doc.png ارزیابی، آمار و سنجش رفتار تعداد زیر مجموعه ها: 6 تعداد فایل ها: 0

ارزیابی، آزمون گیری و تشخیص می تواند بر گستره ی زندگی فرد تغییرات زیادی ایجاد کند.آن ها می توانند تاثیرات شگرفی بر استخدام، توقیف، اعتبار و شهرت، بستری غیر ارادی و پیش بینی زندان داشته باشد. ملاحظات پیش رو برای شناسایی چالش های اخلاقی و کمک به مطمئن ساختن تشخیص، آزمون گیری و ارزیابی تا حد ممکن برای هم متخصصین و هم مراجعان، معتبر و مفید هستند. آزمون روانی (به انگلیسی: psychological test) ابزار اندازه گیری عینی معیار شده ای است که برای ارزیابی یک خصوصیت یا مجموعه ای از خصوصیات مانند هوش، شخصیت، خلاقیت، استعداد یا علایق به کار می رود. در این مجموعه شما با مقالاتی که در این حوزه نوشته شده است آشنا خواهید شد.

folder_doc.png آموزش و پرورش تعداد زیر مجموعه ها: 33 تعداد فایل ها: 0

آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده، و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب‌نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف‌نظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند سوادآموزی، کارآموزی، بارآوردن، پروردن، تأدیب، اجتماعی کردن، و... نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب می‌شوند یا با آن همپوشی دارند. دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید درنظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی به طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی است. برنامه ریزی آموزشی، طراحی فضاهای آموزشی، برنامه ریزی درسی و... همگی از جمله مفهوماتی هستند که برای روانشناسان و فعالین حوزه علوم تربیتی از توجه ویژه ای برخوردار اسست. شما در این مجموعه میتوانید از مقالاتی که در این حوزه نگاشته شده است بهره مند گردید.

folder_doc.png روانشناسی اجتماعی تعداد زیر مجموعه ها: 5 تعداد فایل ها: 100

روانشناسی اجتماعی مطالعه موضوعات، مشکلات و مسائل مرتبط با روانشناسی وجامعه است. روانشناسی اجتماعی، اثرات حضور دیگران را بر رفتار فرد یا رفتار خود را تحت تأثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. روشن است که تأثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل بین خود با دیگران است، بنابراین به یک تعریف دیگر روان‌شناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسان‌ها یا علم مطالعه تعامل انسان‌ها شناخته می‌شود. تعریف دیگری نیز شده است ازجمله :روانشناسی اجتماعی روش مطالعه ی علمی رفتار و واکنش و عملکردهای فرد در حضور جمع یا حضور تلویحی افراد است. شما در این مجموعه می توانید با انواع مقالات و تحقیقاتی که در خصوص روانشنای اجتماعی و سایر مسایل مربوط به آن نگاشته شده است آشنا شوید.

folder_doc.png روانشناسی انگیزش تعداد زیر مجموعه ها: 7 تعداد فایل ها: 86

انگیزش تمایل به انجام کار در گرو توانایی فرد است تا بدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد. می‌توان انگیزش را بر حسب رفتار عملی تعریف کرد. کسانی که تحریک شوند نسبت به کسانی که تحریک نشوند تلاش بیشتری می‌نمایند. نظریه‌های زیادی در مورد انگیزش ارائه شده است که بیشترآنها دربارهٔ شناسایی و ارضای نیاز است، مانند سلسله مراتب نیازهای مازلو و نظریهٔ دو عاملی هرزبرگ. نظریه‌های معاصر در مورد انگیزش به دو دسته محتوایی (چه چیز موجب انگیزش می‌شود) و فرایندی (چگونه انگیزش ایجاد می‌شود) تقسیم می‌شوند. پژوهش‌های انجام شده در زمینهٔ انگیزش در صدد پاسخ دادن به پرسش‌هایی دربارهٔ رفتار انسان‌ها هستند که شما می توانید در این مجموعه با آنها آشنا شوید.

folder_doc.png روانشناسی رشد و تحول تعداد زیر مجموعه ها: 6 تعداد فایل ها: 60

روانشناسی رشد (تحول) شاخه‌ای از علم روان‌شناسی است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک می‌گیرد. اگر چه روان‌شناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ می‌پردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد. روان‌شناسان رشد در پی آن هستند تا چگونگی رشد انسان را در طول زمان تعیین کنند، برای تحقق این هدف روان‌شناسان رشد، رفتار افراد را در سنین مختلف به دقت مورد مشاهده قرار می‌دهند. از سوی دیگر روان‌شناسان رشد به تبیین رشد می‌پردازند که در آن دو الگوی عمومی و اختصاصی را مد نظر دارند. سومین هدف روان‌شناسی رشد این است که حاصل مطالعات توصیفی و تبیینی خود را در مورد رشد در جهت مثبت رشد انسان به کار بگیرد و رشد انسان‌ها را به حداکثر برساند. این جنبه کاربردی رشد خصوصاً به کودکان و نوجوانانی که به دلایلی دچار نارسایی در رشد شده‌اند، می‌پردازد. شما در این مجموعه با انواع مقالاتی که در دوره های مختلف رشد وجود دارد آشنا خواهید شد.

folder_doc.png روانشناسی مرضی تحولی تعداد زیر مجموعه ها: 35 تعداد فایل ها: 321

روان‌شناسی مرضی (به انگلیسی: Abnormal psychology) شاخه‌ای از دانش روانشناسی است که به مطالعهٔ الگوهای نامعمول رفتاری، ذهنی و احساسی(که میتواند توسط دیگران شتاب دهنده اختلال ذهنی تلقی بشود یا نشود) می‌پردازد. روان‌شناسی بالینی نیز معادل روانشناسی مرضی می باشد که  شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره وسیعی از جمعیت‌های در جستجوی درمان کاربرد دارد. انواع و اقسام اختلالات نیز جرء زیرمجموعه روانشناسی مرضی و بالینی می باشد که شما می توانید با مقالاتی که در این خصوص نوشته شده است آشنا شوید.

folder_doc.png روانشناسی نوین تعداد زیر مجموعه ها: 8 تعداد فایل ها: 50

روان‌شناسی، علم مطالعهٔ رفتار و فرایندهای ذهنِ موجود زنده ـ بخصوص انسان ـ بر اساس روش علمی است. همچنین یکی از علوم کاربردی و شاخه‌های تحصیلی است که در شکل نوین خود برای  یافتن ارتباط ذهن و روان آدمی، با مفاهیمی نظیر رشد، سلامت، رفتارهای اجتماعی، روانشناسی منطقه ای، روانشناسی سازمانی، روانشاسی ورزش، روانشناسی هنر و... کاربرد دارد. مجموعه مقالاتی در خصوص مسائل نوین روانشناسی نکاشته شده است که شما در این بخش از آنها بهره مند خواهید شد.

folder_doc.png آموزش کودکان استثنایی تعداد زیر مجموعه ها: 6 تعداد فایل ها: 60

آموزش و پرورش کودکان استثنایی، شاخه‌ای از دانش روانشناسی است که به تعریف کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی‌های تکلمی، و کودکان دارای ناتوانی‌های حرکتی و ذهنی، و تمامی امور و تعاریف مربوط به پیشگیری و شناخت و آموزش این کودکان می‌پردازد. در روانشناسی کودکان استثنایی همان طور که از اسم آن مشخص است به مطالعه کودکان استثنایی در تمامی ابعاد فکری، جسمی، عاطفی عقلانی، رفتاری و ... پرداخته می شود. شما می توانید با دانلود مجموعه مقالاتی که در این خصوص نگاشته شده است از مشکلات و مسائل علمی مربوط به این کودکان آشنا شوید.

folder_doc.png روانشناسی هوش تعداد زیر مجموعه ها: 3 تعداد فایل ها: 30

هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد. نظریه‌های هوش در طول تاریخ تغییر کرده‌اند. هوش هیجانی (یا هوش احساسی یا هوش عاطفی که با حروف اختصاری EQ نشان داده می‌شود) بخش مهمی از «هوش» است که شامل توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها (احساسات) و استفاده از آنها در زندگی است. اصطلاح هوش اولین بار در سال ۱۹۹۰ روانشناسی بنام سالوی برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کاربرد. کم و زیاد بودن هوش در موفقیت زنگی انسان تاثیر بسزایی دارد که شما میتوانید با مقالتی که در این خصوص و مسایل مربوط به آن نگاشته شده است آشنا شوید.

folder_doc.png روانشناسی یادگیری تعداد زیر مجموعه ها: 4 تعداد فایل ها: 40

یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد. رفتارگرایانی از قبیل جان واتسون و اسکینر سرشت انسان را انعطاف‌پذیر می‌دانستند، و معتقد بودند که در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا می‌کند، چنانکه آموزش اولیه می‌تواند صرف‌نظر از آن‌چه کودک از استعدادها، تمایلات، علاقه‌ها، توانایی‌ها، نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع بزرگ سالی تبدیل کند. هر یادگیری منجر به عملکرد نمی‌شود چون افراد بسیاری از چیزها را می‌آموزند ولی امکان به کارگرفتن این آموخته‌ها برایشان پیش نمی‌آید. شما در این مجموعه با مقاله هایی که در این خصوس نگاشته شده اند آشنا خواهید شد.

folder_doc.png عصب شناختی رفتاری تعداد زیر مجموعه ها: 3 تعداد فایل ها: 30

علوم اعصاب شناختی (به انگلیسی: Cognitive neuroscience) بر روی فرایندهای شناختی تمرکز می‌نماید و به شدت به روش‌ها و یافته‌های نوروسانس وابسته می‌باشد .نوروساینس شاخه‌ای است از فیزیولوژی که با مغز و دستگاه عصبی سروکار دارد. نوروساسنس شناختی می‌خواهد بداند که فعالیت‌های ذهن چگونه در مغز اجرا می‌شوند و درباره ی برخی تواناییهای شناختی مانند، تشخیص وباز شناسی چهره، فرضیه‌هایی دارد و درباره ی اینکه این اعمال ویژه و خاص در مغز چگونه اجرا می‌شوند احتمالاتی را ارایه می‌دهد. عصب‌شناسی یا نورولوژی (به انگلیسی: neurology) نیز دانش مطالعه ساختار، کارکرد و بیماریهای دستگاه عصبی جانداران است. موضوع عصب‌شناسی بررسی دستگاه عصبی جانداران در سطوح گوناگون از سلولی و مولکولی تا آناتومی، علوم رفتاری، و آسیب‌شناسی پزشکی است. واژه عصب‌شناسی برگردان واژه انگلیسی Neurology (نورولوژی) است ولی موارد به‌کارگیری این واژه در فارسی و انگلیسی متفاوت است. عصب‌شناسی در فارسی برابر واژه Neuroscience انگلیسی است. به جای واژه عصب‌شناسی از اصطلاح علوم عصبی نیز بهره‌گیری می‌شود. شما در این بخش با مجموعه مقالاتی که در این خصوص نوشته شده اند آشنا خواهید شد.

folder_doc.png مشاوره و راهنمایی تعداد زیر مجموعه ها: 6 تعداد فایل ها: 0

مشاوره و راهنمایی مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی دربارهٔ یک موضوع است که بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد. مشاوره در موضوعات و زمینه‌های مختلف علمی و برای اهداف گوناگون انجام می‌شود که در میان مردم، بیشتر جنبهٔ روان‌شناختی آن (مشاورهٔ روان‌شناسی) معروف است که هدف از آن بهبود وضعیت روحی–روانی و کیفیت‌بخشی به زندگی مراجع از جهت روانی‌است. مشاور، در مشاوره‌های خانواده، شغلی، تحصیلی و توان‌بخشی نیز از مهارت‌های روان‌شناختی کمک می‌گیرد. مشاوره قبل و بعد از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی و ... همکی از مفهوماتی هستند که در قالب مشاوره و راهنمایی قرار می کیرند. شما می توانید مقالات و تحقیقاتی که در این خصوص نگاشته شده اند را از این مجموعه دانلود کنید.

folder_doc.png مناسبات انسانی در محیط تعداد زیر مجموعه ها: 3 تعداد فایل ها: 0

محیطی که انسان در آن قرار می گیرد از جمله مواردی است که در شکل گیری رفتار انسان تاثیر بسزایی دارد لذا پیش از مباحث اختصاصی محیط انسانی، لازم است رابطه انسان را با جهان مادی پیرامونش‌ به‌طور کلی مورد توجه قرار دهیم. رابطه انسان با جهان مادی، جنبه‏ های مشترک رابطه انسان با محیط طبیعی و محیط انسانی را در بر می‏گیرد. مقصود از محیط همه پیرامون انسان می‌باشد. اطراف ما را محیط انسانی و محیط طبیعی فرا گرفته است. محیط انسانی مرکب از انسان‏ها، جامعه انسانی و محیط شهری و مصنوعات بشری است. شما در این بخش با مجموعه مقالاتی که در این خصوص نوشته شده اند از قبیل مناسابات انسانی افراد و نحوه ی اتباط آنها با خانواده، کار و مدرسه آشنا خواهید شد.

folder_doc.png روانشناسی هیجان تعداد زیر مجموعه ها: 4 تعداد فایل ها: 40

در روان‌شناسی هیجانها معمولاً به احساسها و واکنش‌های عاطفی اشاره دارند، هر هیجان از سه مؤلفهٔ اساسی برخورد است: 1-مؤلفهٔ شناختی، افکار، باورها و انتظارهایی که نوع و شدت پاسخ هیجانی را تعیین می‌کنند. آن چه برای یک فرد فوق العاده لذت بخش است، ممکن است برای دیگری کسل کننده یا آزارنده باشد. 2-مؤلفهٔ فیزیولوژیکی که شامل تغییرات جسمی در بدن است. برای مثال، هنگامی که بدن از نظر هیجانی به واسطهٔ ترس یا خشم بر انگیخته می‌شود، ضربان قلب زیاد می‌شود، مردمک‌ها گشاد می‌شوند و میزان تنفس افزایش می‌یابد. اکثر هیجان‌ها شامل یک انگیختگی کلی و غیر اختصاصی دستگاه عصب هستند. 3مؤلفهٔ رفتاری، به حالت‌های مختلف ابراز هیجان‌ها اشاره می‌کند. جلوه‌های چهره‌ای، حالت‌های اندام و حرکت‌های بیانگر، و آهنگ صدا همراه با خشم، لذت، شادی، غم، ترس و هیجان‌های دیگر تغییر می‌کنند. شما در این بخش با مجموعه مقالاتی که در این خصوص نگاشته شده اند آشنا خواهید شد.